Observatie: Serviceronde in de trein

geplaatst in: Blogs, mening/observatie | 0

Bij de NS doen conducteurs tegenwoordig behalve de kaartcontrole ook een serviceronde.

Vragen

Hebt u nog iets te vragen? De conducteur kwam door het gangpad aanlopen, in wat ik herkende als ‘de serviceronde’. Ja, ik had wel een vraag: waarom NS-conducteurs tegenwoordig een serviceronde doen en waarom ze dan niet meteen de kaartjes controleren. Bij een eerdere reis met de trein viel het me op dat alle reizigers bij het zien van de conducteur meteen in zakken gingen tasten, maar nee: het was de serviceronde. Het woord ronde is trouwens optimistisch in een trein, bedenk ik nu, maar dat terzijde.

Vervoersbewijs

“Juist doordat iedereen in de zakken grijpt, weet ik al dat ze een vervoersbewijs hebben”, antwoordde de montere conducteur. “En als ik die ga controleren, heb ik geen tijd voor vragen, met een serviceronde heb ik dat wel. Trouwens, als ze geen vervoersbewijs hebben, zie ik dat al als ze instappen. Doordat ze naar mij kijken, bijvoorbeeld, want waarom zouden ze dat anders doen? Dan ga ik meteen naar die meneer toe: mag ik uw vervoersbewijs zien? En negen van de tien keer heb ik gelijk”.

Veiligheid

Serviceronde in de treinDe conducteur kwam nu echt los: “Bij de NS staat mijn eigen veiligheid voorop. Uw veiligheid is een goede tweede, daarna komt de service aan de reizigers en daarna pas kaartcontrole. Als je kaarten controleert heb je niet echt tijd voor vragen, dan moet je dat er een beetje tussendoor doen. Nu heb ik tijd om vragen te beantwoorden en ik heb tegelijkertijd gezien of iedereen een vervoersbewijs heeft”. Dat hij tijd had om tijdens deze ronde in elk geval mijn vraag te beantwoorden was duidelijk. Ik hoopte ondertussen maar dat er geen reizigers met echt belangrijke vragen waren (“Moet ik bij het volgende station overstappen, conducteur?” Does this train go to Schiphol?”) “En je ruikt het hè, als ze geen kaartje hebben. Dat kunnen wij ruiken”, ging de service nog even door. “Maar nu moet ik even het station omroepen, goede reis verder”.

Klem

Bij het uitstappen kwam ik met mijn fietswiel bijna klem te zitten omdat de deur open en meteen weer dicht ging. Tja, een goede tweede… Gelukkig had ik wel betaald!

Share on Facebook