Observatie: Plastic Heroes en privacy

geplaatst in: Blogs, mening/observatie | 0

Anky legt haar privéleven op straatIn de discussie over privacy en de openbaarheid van gegevens heb ik één belangrijk onderwerp nog niet gehoord. Terwijl het hier gaat om een wijd verbreide manier om heel private gegevens letterlijk op straat te leggen. Ik heb het dan over onze plasticinzameling.

Vrijwillig

Natuurlijk, we doen dit vrijwillig en bij ons volle bewustzijn. Maar wel onder hoge sociale druk; je wilt goed doen, je wilt een bijdrage leveren. Onbedoeld leg je daardoor een deel van je privéleven bloot. Op een eenvoudige manier geven we een enorme informatiebron prijs, een manier die bekend is bij rechercheurs, roddeljournalisten en privédetectives.

Plastic Hero

Ik heb het over de Plastic Hero zakken. Die doorzichtige plastic zakken waarmee in een groot aantal gemeenten het plastic afval wordt opgehaald. We zijn daartoe overgehaald door die campagne met die leuke oranje held en de worst dat we het milieu er een handje mee hielpen. En wat deden we graag mee, getuige de feestelijke rij zakken aan onze tuinhekken! Die zakken worden gratis verstrekt door de supermarkten. En als je iets gratis mee mag nemen in de supermarkt, wat doe je dan als kritische consument? En ook zo fijn dat we het niet naar speciale inzamelcontainers hoeven te brengen. Nee, het wordt hier voor de deur opgehaald!

Reclame

Het wordt ook nog eens onder de aandacht gebracht door lollige reclamespotjes met BN-ers als Hans Kazan, Lucille Werner en Anky van Grunsven die haar zakje ook gewoon aan de straat zet, nadat ze haar lange oprijlaan afgelopen is. Zo Anky, zie ik daar het deksel van een bak luxe roomijs? Heb je die soms alleen leeggegeten, hè?

Straat

Vorige week hingen ze er weer zoals elke veertien dagen in onze wijk: aan ieder tuinhek één tot drie van die volle zakken, te wachten om opgehaald te worden. Tot die tijd zijn het kleine etalages van ons huishouden. Het levert iedereen, zonder je handen vuil te hoeven maken, zonder diepgaand onderzoek te verrichten, schatten van informatie op. Ik heb er nooit echt bij stilgestaan, maar wat kan je aan die plastic heldenzakken niet allemaal aflezen? Ten eerste al hoeveel plastic jouw huishouden in twee weken omzet. Maar ook waar je winkelt, wat je koopt. Of je kiest voor het A-merk, huismerk of budgetmerk. Of je kiest voor gezinsverpakkingen (plofkip) of altijd alleen eet, waar je geheime snoepverslavingen uit bestaan, wat voor luxeartikelen jij je veroorlooft en ga zo maar door.

Kamervragen

Al die gevoelige informatie urenlang zomaar op straat! Het kan toch niet zo zijn dat dat zomaar mag in Nederland! Daar zouden eens kamervragen over gesteld moeten worden!

Share on Facebook