Recensie: Flexdenken Het Boek

geplaatst in: Blogs, recensie | 0

Focus! Houd je ogen op die stip op de horizon! Maak lijstjes! Stick to the plan! Illustratie uit Flexdenken Het BoekHelemaal fout, weet ik nu ik het boek Flexdenken van Astrid Willems heb gelezen. Zij pleit ervoor om juist niet uit te gaan van zekerheid en controle, maar van flexibiliteit.

Flexibilitijdperk

We zitten nu midden in wat Astrid het Flexibilitijdperk noemt. Dat is aangebroken na het Stabilitijdperk, de tijd van 40 jaar voor dezelfde baas werken en andere zekerheden. Mede door de crisis zijn die zekerheden weggevallen en dus is het volgens Astrid Willems zaak ons daaraan aan te passen.
Haar boek is een “vrolijke overlevingsgids die je helpt om vrij en ontspannen te handelen in een ingewikkelde, onvoorspelbare en gegarandeerd onzekere wereld.” Met een duidelijke heldere opbouw; deel 1 is een analyse van de jungle die zij zelf Flexibilitijdperk noemt, in deel 2 geeft ze de survival tools waarmee je je daar doorheen slaat en in deel 3 de survival skills die daarbij horen.

Uitroepen

Flexdenken neemt je in een vrolijke spreekstijl letterlijk aan de hand en voert je mee in Astrids gedachtewereld. Dat doet ze met uitroepen (“Bestaat hiervoor geen methode of strategie? Iets om me een beetje richting en motivatie te geven? Hmm. Nee? Niet te vinden? Zonde! Hmm. Laat ik er zelf eens induiken dan!” De kleurige illustraties, icoontjes en vrolijke maar ook heldere vormgeving maken het nog duidelijker.

Typografie

De hoofdstuktitels trekken je de tekst in door vragen te stellen. “Hoe is dit boek opgebouwd? Voor wie is dit boeiend?” Achterin staat geen lange lijst van geraadpleegde werken, maar door het boek heen staan in de kantlijn afbeeldingen van boeken en in het laatste deel staan interviews met vergelijkbare denkers en schrijvers van die geraadpleegde werken. Met een door de schrijfster getekend portret erbij. De aangeleverde skills hebben nieuwsgierig makende namen als ‘Fladder”, “Flop en flip” en “Getting things doorgeschoven” en ieder hoofdstuk eindigt met een checklist, of samenvatting. Daarmee heeft het boek iets weg van een Amerikaans studieboek, maar dan met een frissere vormgeving en geestige eigen illustraties.

Creativiteit

Flexdenken pleit voor dingen die in het zakelijke leven minder voor de hand liggen: creativiteit; leren is belangrijker dan presteren; en: laat los en leer luisteren naar je onderbuik. Ze slingert je steeds van de ene naar de andere kant. Want: er moet ruimte zijn voor creativiteit, maar er moet ook begrenzing zijn. Loslaten is niet hetzelfde als laten waaien. Focus kan goed zijn, maar je gedachten de vrije loop laten ook.

Achterkant van Flexdenken Het BoekDe enige kanttekening die ik heb is dat het mij niet meteen duidelijk was dat op de pagina’s na het portret van een geïnterviewde auteur, die persoon aan het woord is. Dat de ik in die tekst dus niet Astrid is. Qua vormgeving is er wel een onderscheid, maar ik vond dat niet meteen duidelijk. Concluderend is dit boek een absolute aanrader voor alle “zoekers, dwarrels en stuurders”.